onsdag 1 augusti 2012

Tallinn

Estland var det visst jag skulle blogga om här för någon vecka sen. Dagarna har rusat fram med massa jobb och fullspäckad ledig tid. Om det då kan kallas ledig tid vet jag inte. Nu har jag ändå välkomnat lediga dagar igen och för ovanlighetens skull finns inget inplanerat. Skönt så!

Återgår till Estland och Tallinn. Jouni och jag hade ju två lediga dagar här för ett par veckor sen. Tog fulaste färjan och spenderade två riktigt sköna dagar i Tallinn. Hade bokat in oss på spa-hotell, men spa-dagar visade sig i alla fall vara onödiga.

Tur med vädret hade vi och yrade på i centrum och gamla stan första dagen som vanliga turister. Vi åt, drack och shoppade. Skämdes över finska turister som anser att en terass inte är någon terass då lonkero inte finns på menyn och hoppades att ingen skulle känna igen oss som finländare.

Medelålders finska turister måste ju vara det mest pinsamma på jorden. Nej usch, jag skäms så pass att jag inte går in på saken desto mer, utan fortsätter med vår egen resa.

En hel del fynd hittade vi (läs: jag) i butikerna och vad som blev en klar favorit var Rotermannkvarteret. Bra shopping, trendig atmosfär och mycket trevligare än huvudgatan i centrum. Rekommenderas alltså starkt! Efter att ha sprungit runt i hela stan hoppade vi sen i taxin och körde till Pirita, där vårt hotell låg.

Taxi är inget att rekommendera. Onödigt dyrt, speciellt då lokaltrafiken fungerar så pass bra som den gör. Bussar hör ändå inte till någon favorit så följande dag hyrde vi cyklar för 12 euro. Detta var antagligen bästa sättet jag tagit mig runt på på semester. Man ser lika mycket som då man går, men tar sig fram så mycket snabbare. Hädanefter ska jag allti hyra cykel på mina resor.

Först cyklade vi runt i Pirita, som alltså ligger ca 6 km utanför Tallinn. Namnet Pirita kommer förresten från Birgitta, vars gamla kloster ligger i byn. Efter sushilunch fortsatte vi in till stan igen, men denna gång höll vi oss utanför centrum och istället för att åka in till gamla stan, cyklade vi runt. Tallinn är faktiskt som vackrast just utanför gamla stans murar, så skippa rundvandringen innanför murarna och håll er utanför. Sen först när hungern slår till lönas det att ta sig in.

Middagen blev på en för mig bekant restaurang från tidigare. Ribe bjuder på riktigt god och högklassig mat samtidigt som prisnivån ännu är i billigare änden för att vara fine dining. Utomordentlig service, kvalitetsvin och vacker omgivning gjorde att jag mer än gärna satt på terassen, trots att det började vara lite för kallt att sitta i skuggan. Har som sagt besökt restaurangen förr och besöker den också mer än gärna igen.

Efter en dag på cykelsitsen och flera tiotals kilometer blev det ont i baken, men det var en så perfekt semesterdag att vi blev på hugget att ta en riktig cykelsemester någon gång i framtiden. Detta måste göras igen!

Fula färjan tog oss följande morgon hemåt och då vi anlände till Sveaborg blev det att börja jobba igen på direkten. Efter jobbdagen kändes minisemestern nästan overklig men gott gjorde den nog ändå. Tallinn som är så nära, bara 2,5 timmar bort, men samtidigt ger smaken av riktig utomlandssemester är en fantastisk fördel
som man måste utnyttja då man bor i Helsingfors.

Fler bilder finns att beskåda på Dayviews!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar