onsdag 21 september 2011

Tv-avgift, javisst!

Yle spekulerar om att slopa tv-avgiften. Alla jublar. Sen framkommer det att Yle ska betalas av statens skattepengar. Indirekt innebär det då att alla kommer att bli tvugna att betala avgiften. Även de som inte ens har en tv. Nu är alla arga. De med tv hamnar trots allt att betala avgiften, och nu måste också folk utan tv betala. De med tv undrar varför de ska betala för kanaler de inte tittar på, eller åtminstone bra klarar sig utan. Folk utan apparaten undrar sen såklart varför de ska betala då de inte ens har en tv.

Jag har ingen tv. För tillfället betalar jag alltså inte heller någon tv-avgift. Skatt däremot, det betalar jag. Inte alltför mycket, men en del. Min första tanke var, vad fan, ska jag bli tvungen att betala för något jag inte har. Sen började jag fundera vart mina övriga skattepengar går. Sjukvård och äldreomsorg. Utbildning. Alla dessa bidrag från kela, varav jag lyft studiestöd och bostadsbidrag i två år. Bibliotek. Militär. Kommunaltrafik. Idrott. Kultur. Etc etc. Jag försöker fundera vad jag skulle använda i mitt liv just nu som betalas av skattepengar, och kan inte komma på någonting alls. Varför betalar jag då skatt över huvudtaget?

Jag betalar skatt av den simpla orsaken att det faktum att vi alla betalar skatt gör Finland till ett av världens bästa land att bo i. Det ger alla, fattiga som rika, möjlighet till sjukvård, bra utbildning, möjligheten att låna en bok från biblioteket, lyfta bidrag då inga inkomster kommer från annat håll. Vi har alla den här möjligheten, sen är det upp till var och en om man tar den eller inte. Så varför inte också ge möjligheten åt folket att se på gratis tv då de en gång köpt sig en tv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar