lördag 3 december 2011

Corralejo, Fuerteventura

Fuerteventura alltså. Lovade att skriva lite mer om resan, inte för att det igentligen är mycket att skriva om. Hela veckan gick verkligen i semesterns tecken. Det blev ingen hurja aktiv resa, mindre action, destu mera god mat, slapp och sol. Trots att det kan låta lite tråkigt, var det just detta vi behövde för att ladda batterierna igen som aldrig riktigt hunnit återhämta sig sen sommarens jobbrally.

Vi hade lyxat till det med ett lägenhetshotell, Playa Park, med både utomhuspooler, gym och squash. Poolen såg härligt inbjudande ut, men att poolen är uppvärmd behöver inte betyga att den är varm fick vi lära oss. En gång vågade vi oss i, och det var nog ingen njutning kan jag tala om.

Vädret var i övrigt ganska svalt (ca 22-25 grader). Trots att solen värmde riktigt ordentligt, gjorde kalla vindar att man till och med fick frysa lite om vartannat. Speciellt då solen gick i moln, och sällan ser man dagar då den inte skulle göra det. Vi hade i alla fall turen med oss, då området kring Corralejo är relativt platt. Detta ledde till att många molngrupper, som klättrat över bergen från söder, åkte förbi lite på sidan av då de en gång nådde norra delen av ön.

Corralejo var i övrigt en ganska typisk turiststad. Main Street'en och strandgatan med massa restauranger och shoppar lockade till sig största delen av turisterna, medan man hittade lite mera lokalt då man tog sig förbi till den gamla delen av stan.

God mat fick vi varenda kväll, vilket är ett väldigt gott betyg från två kritiker i restaurangbranschen. Tapas rekommenderas, för den som gillar skaldjur tar alternativen liksom aldrig slut. En av de mer lysande kvällarna i matens tecken fick vi också då vi åt på en av de två indiska restaurangerna i stan. Så har vi kanariepotatisen, ni som ännu inte ätit, ät! Lustigt att potatis kokad i salt kan vara så gott. Bör även nämna att det lönar sig att äta på de mindre ställena. Maten något billigare än hemma, alkoholen nästan gratis.

Förutom att äta på resan, gjorde vi inte mycket. De flesta dagarna gick åt att vandra runt, ligga lite på stranden, gå till butiken, ta sig tillbaka till hotellet, ligga lite vid poolen, dricka lite öl, dricka lite vin. Endast två dagar orkade vi oss ut på något ordentligt program.

Ena dagen tog vi gratisbussen ner till söder för att gå på djurpark. Oasis Park var rätt stor med alla världens djur. Perfekt för barnfamiljen, men fungerade också för unga vuxna med barnasinnet kvar. Gratisbussen sen igen rekommenderas inte. Med den blir man tvungen att hålla till i parken precis hela dagen. Trots att parken var rätt stor, behövs nog inga sju timmar. Åk dit på egen hand på eftermiddagen, då värsta rusningen redan är över, och ta gratisbussen hem istället.

Andra dagen hyrde vi bil. 34 euro för 24 timmar, med bensinen nästan hälften billigare än hemma, gör en dagsutflykt ganska billig. Vi körde runt hela ön, genom bergen, utefter kusten, från norr till söder och upp igen. Landskapet är ganska trist och enformigt, men detta var i alla fall en av de trevligaste dagarna. Mycket hann vi se, och man får en bättre helhetsbild av ön.

Med facit i hand får jag erkänna att jag kanske hade lite fel angående Kanarieöarna. Corralejo överraskade positivt, men jag är ännu inte helt övertygad. Hade vi bara turen med oss att välja det bästa möjliga från ögruppen? Angående omgivningen sen igen så är den helt enkelt bara väldigt tråkig, och tack vare den reser jag nog hellre någon annanstans då jag har råd.

Alla bilder från resan hittas här!! [klik!klik!klik]