lördag 7 mars 2015

HH-bröd

Jag har ju inte tänkt att börja med någon matblogg, men nu som då är det bra att slänga hit vad man har gjort, eftersom jag sällan följer ett recept till punkt och pricka. Mera som en påminnelse för mig själv om jag får för mig att göra samma sak igen i framtiden. Idag bakade jag bröd och det blev riktigt gott!

Receptet blev ungefär så här;

HH-bröd:

5 dl varmt vatten
4,5 dl havreflingor
5 dl mjöl (använde hälften vete, hälften bovete)
1 msk hampaprotein
1 dl  hampafrön
0,5 dl linfrö
11 g torrjäst
1,5 tsk himalayasalt
1 tsk björksocker
0,5 dl olivolja

Blanda ihop alla torra ingredienser först, tillsätt sen olivoljan och blanda efteråt ihop med vatten. Häll ut degen på smörpapper, strö på lite vetemjöl och klappa ut degen så den blir jämn. Låt jäsa ca en halv timme. Pensla på ägg på brödet och strö lite frön och havregryn på. Skär ut rutor färdigt och sätt sen in i ugnen. 15-25 minuter i 225 grader. Voila!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar