tisdag 2 oktober 2012

Höstmörker

Jobbet är så gott som avslutat och höstmörkret trycker sin in allt tidigare. Regn var och varannan dag begränsar viljan att vara ute och det blir mest att sitta hemma.

Hemma kan man surfa på internet, kolla film och serier eller så gör man som på den gamla goda tiden, läser.

Känns skönt att få grepp om läsningen igen, då det i alla fall för mig går i perioder. Just nu läser jag Lena Einhorns Siri. Boken om Siri von Essen, finlandssvenskan som var gift med August Strindberg. Den är vackert skriven och samtidigt mycket underhållande och gripande.

Siri, om att älska två män, otroheten, skilsmässan. Drömmar och familjeliv. Kärlek, svartsjuka, hat. Vänskap. Självständighet. Allt detta i slutet på 1800-talet. Läs boken, jag är glad att jag gjorde det.

Nästa bok borde väl bli August Strindbergs självbiografi En dåres försvarstal, men vi får se. Samtidigt känns det som om jag vill nöja mig med att se berättelsen endast från Siris sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar