onsdag 20 augusti 2014

Sommaren som gick

Sommaren kom och gick medan bloggen liksom blomlandet gick på torka. Min dator har legat på service hela sommaren, men det är nog bara en tillfällighet lätt att skylla på för att bloggen legat tom. I sanningens ord vet jag inte vart tiden gått då jag fått njuta av kanske den bästa sommaren i sin helhet på många många år.

Tid var något jag borde haft i oändlighet denna sommar i och med att juni, juli och början av augusti gick helt i semesterns tecken detta år. Jag har inte blivit lärare och klagar därför inte heller på min dåliga lön, utan jag säsongsarbetar och njuter av alla fördelar det har med sig. Att det råkade vara just den här sommaren vi valde visade sig vara en lottovinst. Så varmt och så vackert väder den finska julimånaden bjudit på i år är något jag inte kan minnas mig sett förr.

Juni var desto sämre, men då semestrade vi en vecka i vackra Montenegro, shoppade loss i Tallinn och badade i Pärnus vattenpark. Vi firade en lugn midsommar med bastu och bad, sen hoppade, dansade och skrattade vi till bra musik tillsammans med goda vänner på Provinssi. En suverän månad trots det kalla vädret man nästan längtade till igen i juli.

Vi åkte ner till Helsingfors följande månad för att svettas. Solen gassade på dag ut och dag in, till och med kvällar och nätter var alldeles södern-varma. Tack vare vädret hann vi göra massor. Vi blev som turister i staden som varit vårt hem många månader förr. Vi njöt av parkerna, evenemangen. Sprang runt på både Högholmen och Borgbacken. Beundrades av tempelplatsens kyrka ett stenkast från vårt tillfälliga hem. Åkte wakeboard, simmade och seglade. Listan kan bli hur lång som helst.

Trots att vi hann med mycket, blev också mycket ogjort. Jag vet inte vart tiden försvunnit, men det gör ingenting. Att bara få vara, göra det man känner för, en hel sommar är något alla borde ta del av. Vi arbetar alltför mycket i detta land.

Ut och res, se världen, eller bara vara. Hitta dig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar